VEILIG IN DE KUDDE (safe in the herd)

This is a project I made for a solo exhibition in the church of Zuiderwoude. I started making sheep drawings in ink and charcoal just before I was invited, and they seemed perfect for this rural village. I filled the whole church with sheep paintings, making the visitors feel like like they're in the middle of a flock. The fact that these were all made in the middle of corona times with social distancing as the new normal, made me think more about the basic need of all herd animals (including people) for physical closeness and touch. Sheep will always flock together if they feel threatened.

I painted my own Zwartbles sheep, as well as the sheep that live on the dyke in my village and some others I came across. Working with ink gives me freedom to work quickly and to experiment with backgrounds (or a lack of them). The large format (most paintings are 2 meters wide) make you look the sheep right in the eye.

Press about the exhibition:

Zuiderwouder kerk vol schapen, Kunstkrant juli/ augustus 2020

"Vanaf zaterdag 1 augustus is in het kerkje van Zuiderwoude de tentoonstelling Veilig in de kudde te zien van Philine van der Vegte.

Ze toont er tekeningen op papier, in inkt en houtskool, van schapen en schaapskuddes. Door het levensgrote formaat waan je je in de kerk midden tussen de schapen in het Waterlandse landschap.

Philine van der Vegte is een figuratief schilder, klassiek geschoold op de Wackers Academie in Amsterdam. Ze schildert wat ze om zich heen ziet op haar boerderij in Katwoude: portretten naar het leven, dieren en landschappen. Met een beperkt en tonaal palet weet ze het karakter van haar modellen te vangen.

"Ik schilder snel en probeer de frisheid van een schets te bewaren in mijn schilderijen. Ik wil graag een tijdloze schoonheid laten zien, zonder in nostalgie te vervallen. Op dit moment ligt de focus van mijn werk op het schilderen van vee: schapen, koeien en paarden. Boerderijdieren zijn deel van ons cultureel erfgoed en van ons landschap. Hun fysieke kracht is, zeker van dichtbij, intimiderend, maar hun afhankelijkheid en kwetsbaarheid zijn groot.”

Van der Vegte won drie jaar achtereen een prijs op Kunst Kijken Volendam. Ze exposeerde ze op de Zomerexpo Water in Museum De Fundatie en tijdens Museumnacht Antwerpen in het DIVA museum. Ook won ze een prijs op plein air festival Pintar Rapido Amsterdam. In 2019 exposeerde ze in het Rijksmuseum met "Lang leve Rembrandt" en deed mee aan het televisieprogramma Sterren op het doek. In 2021 exposeert ze solo in Waterlands Musem De Speeltoren. Deze tentoonstelling is daarvan alvast een voorproefje.

Veilig in de kudde is van 1  t/m 23 augustus iedere dag, behalve maandag, geopend  van 13.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag 1 augustus is Philine zelf aanwezig om vragen te beantwoorden over haar werk, in de kerk van Zuiderwoude aan de Zuiderwouder Dorpsstraat 1."

 

Ontroerend vee in Hollandse weide, De Kaap 14 mei 2020 door drs. Nicole van der Schaaf

 

KIJK OP CULTUUR

"Philine van der Vegte woont en werkt in Katwoude (Noord-Holland) maar heeft van oudsher een band met de Heuvelrug. Wij kennen haar van haar deelname aan ‘Het Feest van de Geest’ uit 2018 waar diverse werken van haar hand hingen in de Petrus’ Bandenkerk in Driebergen. Op haar boerderij op het Noord-Hollandse platteland schildert en tekent Van der Vegte de wereld rondom haar: landschappen, vee en portretten.

,,....Mijn onderwerpen liggen dicht bij huis: mensen, vee en boerenlandschappen in mijn omgeving. Landschappen schilder ik en plein-air en op klein formaat, portretten naar het leven, en die- ren levensgroot. Ik schilder snel en probeer de frisheid van een schets te bewaren in mijn schilderijen. De nadruk ligt op vorm en toon. Ik wil graag een tijdloze schoonheid laten zien, zonder in nostalgie te vervallen.”

 

FIGURATIEF WERK Van der Vegte volgde een figuratieve schilderopleiding aan de Wackers Academie in Amsterdam waar vorm en het ambacht van de schilder uitstekend onderwezen worden. Voor haar werk ontving ze diverse prijzen en lovende kritieken. Haar portretten -vaak van lokale agrariërs- zijn soms bijna ontroerend mooi van karakter; eerlijk, helder en vrij van ongewenste ‘mooimakers’. Zo oogt ook haar vee, vrij in de wei of op stal: ,,....Op dit moment ligt de focus van mijn werk op het schilderen van vee en paarden. Boerderijdieren zijn deel van ons cultureel erfgoed en van ons landschap. Het zijn geen huisdieren, maar productiemiddelen. Leven en dood van deze beesten ligt in onze handen. Hun schoonheid en kracht heeft een economisch doel, en als ze dat doel niet meer kunnen vervullen eindigt hun leven. Hun fysieke kracht is, zeker van dichtbij, intimiderend, maar hun afhankelijkheid en kwetsbaarheid zijn groot.” Van der Vegte kan het in kleur, met olieverf, maar bereikt misschien nog een grotere uitdrukkingskracht in zwart-wit. Het is net als fotografie; kleur geeft veel effect maar simpel zwart-wit verraadt het talent van de fotograaf!

 

VEESCHILDERS

Het portretteren van vee, het veestuk, emancipeerde binnen de schilderkunst ongeveer aan het begin van de 17de eeuw tot zelfstandig genre. We kennen allemaal wel de grote namen die het vee vereeuwigden en nu de wanden in onze musea siert. Veelal gaat het dan om geïdealiseerde voorstellingen in een gefantaseerd landschap. Maar ook een enkel prominent geplaatst dier dat een symbolische functie kreeg, behoorde tot de mogelijkheden. Alhoewel nog eeuwenlang de fameuze ‘Stier van Potter’ een favoriet oefenobject was, brak er toch in de 19de eeuw een meer naturalistische tijd aan voor het veeportret. Philine van der Vegte treedt met haar schitterende veestukken in de voetsporen van deze voorgangers, die het vee hun eigen karakter teruggaven en plaatsten in hun natuurlijk omgeving: de Hollandse weide. Kijk de schapen van Van der Vegte aan en zie het dier in al zijn waardigheid: kracht en onafhankelijkheid gaat samen met schoonheid. Maar zie tevens de kwetsbaarheid van het dier over wiens lot wij mensen beslissen. Voor hun eigenheid verdienen alle dieren ons respect net als de werken van Philine van der Vegte."